Elever och lärare kan få stort stöd av digitala verktyg. Men Sverige ligger efter i utvecklingen. SKL föreslår därför en nationell kraftsamling för skolans digitala arbetsmetoder och teknik.
Dagens – och i ännu högre grad morgondagens – arbetsmarknad kräver digital kompetens. Men för den svenska skolan saknas ett nationellt helhetsgrepp likt det som sedan länge finns i Danmark och Norge.
– Vi kan inte vänta längre på fler utredningar. Vi vill att staten tar fasta på våra förslag, säger Lena Micko, ordförande för SKL.
I en framställan till statsråden Gustav Fridolin och Ardalan Shekarabi föreslår SKL att regeringen snarast beslutar om en samlad satsning för skolans digitalisering. SKL ser tre spår i det arbetet:
– SKL och våra medlemmar står redo att bidra med insatser, kompetens och erfarenhet för att kraftsamla kring skolans digitala arbetsmetoder, innehåll och grundläggande tekniska förutsättningar. Vi behöver öka takten och vi behöver göra det tillsammans med staten, säger Lena Micko.
Läs mer på SKL:s hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.