I samband med toppledarforumet DigiGov den 5-6 december 2017 kom SKL och regeringen överens om bland annat ett tätare samarbete i förberedelsearbetet för den nya digitaliseringsmyndigheten.
Den 1 september 2018 etableras en ny myndighet som ska utveckla, samordna och stödja digitaliseringen av statliga myndigheter, kommuner och landsting. SKL kommer att jobba nära den organisationskommitté som ska förbereda etableringen av den nya myndigheten.
Den nya myndigheten välkomnas av SKL, som länge velat se en nationell kraftsamling för att främja digitaliseringen i offentlig sektor.
Myndigheten placeras i Sundsvall, och redan nu inleds förberedelsearbetet genom en organisationskommitté, som leds av Bengt Kjellson, generaldirektör för Lantmäteriet. SKL kommer att ha en aktiv roll i förberedelserna.
Ett led i arbetet är en mer systematisk samverkan mellan departementen, myndigheterna, SKL, kommuner, landsting och regioner. Processen för detta inleds omgående, efter ett handslag mellan SKL:s ordförande Lena Micko och civilminister Ardalan Shekarabi i samband med toppledarforumet DigiGov den 6 december.
Läs mer om handslaget och lyssna på kommentarerpå SKL:s hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..