Kontakten med offentlig sektor ska vara så enkel som möjlig för så många som möjligt och allt fler ska använda sig av digitala tjänster. Digitala tjänster är också medel för offentlig sektor att effektivisera och ge en bättre service.
Offentlig sektor har hittills varit fragmentarisk i sättet att utveckla e-tjänster till medborgare och företag, då myndigheter oftast utgått från det egna uppdraget och inte sett vikten av att samverka över organisationsgränser för att tillgodose medborgares och företagares behov av sammanhållna e-tjänster. Det menar E-delegationen i sitt allra sista betänkande som idag överlämnas till it-minister Mehmet Kaplan.
När utredningen nu avslutas efter sex års arbete med att driva på och koordinera utveckling av e-förvaltningen, konstateras bland annat att stat, kommun och landsting behöver samverka i högre grad än tidigare för att kunna effektivisera och ge en bra service.
– För att ta vara på det engagemang och den kunskap som byggts upp under E-delegationen och för att kunna mobilisera en högre grad av samverkan behövs centrala inriktningsbeslut och styrning från regeringen, säger Annika Bränström, E-delegationens ordförande.
Läs mer på e-delegationens hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..