AI i medborgarnas tjänst

Tidigare satt en transportledare och räknade på alla sopbilarnas rutter när kunderna beställde en extra tömning. Det var tidsödande och svårt att lösa på ett bra sätt.
Nu planerar AI arbetet på några sekunder.

Sedan 2018 har Södertälje kommun avsatt tio miljoner kronor varje år till digital utveckling. Idag har kommunen en solid grund att stå på med en utarbetad strategi och en digitaliseringsportfölj som innehåller allt från öppen data och blockkedjor till säkerhet och regelefterlevnad.
Göran Hellström, chef för Digitalisering i Södertälje kommun och Telge-koncernen, inleder sitt föredrag på KommIts konferens med några tankar bakom den stora satsningen
– Vi ser våra verksamheter som medborgarnas bästa företrädare. Därför behöver vi kundens fokus och förstå vår egen roll i det hela, säger han.
Den allra första AI-implementeringen i kommunen var en chattrobot som svarar på frågor om kommunens olika verksamheter. Till exempel kan den berätta om vilka kultur- och fritidsevenemang som äger rum eller hur det fungerar att söka bygglov. Eftersom chattroboten jobbar 24/7 går det att kommunicera med den även efter att kundcenter stängs för dagen.
En annan tjänst, som utvecklats tillsammans med Sambruk, är Multifråga XL*, vilket Göran Hellström rekommenderar andra kommuner att ta del av.
– Multifråga XL är en informationshanteringstjänst som anpassas efter användarens roll och vad kommunen förväntas kontrollera vid myndighetsutövande. Den går att använda i alla kommuner, säger han.

Koll på pollen
Södertäljeappen är en annan innovation som digitaliseringschefen gärna slår ett slag för. Med hjälp av appen kan invånarna bland annat inhämta uppgifter om pollennivåer, sand- och snöröjning, badtemperaturer och lediga parkeringsplatser.
– Södertälje har fler öar än sjöar och en vanlig fråga är om det är broöppning just nu eller inte, säger han.
Numera är AI en integrerad del av kommunens verksamhet inom områden som trafikflödesmätningar, vägunderhåll och vägskyltar. Ett pågående projekt, som sträcker sig fram till hösten 2024, involverar användningen av mobiltelefoner monterade på sopbilar för att skanna vägarnas skick och identifiera potthål och sprickor.
– AI är betydligt billigare än klassiska mätningar och hjälper oss att ta klokare samhällsbyggnadsbeslut, säger Göran Hellström
Kommunens digitalisering sträcker sig även till äldreomsorgen där digital tillsyn på nätterna ska introduceras under 2024, något som andra kommuner som Skellefteå och Uddevalla redan har genomfört.

Smartare sophantering
Utvecklingen går i rasande takt och det gäller att ta vara på alla data kommunen äger. Data är det nya guldet, menar Göran Hellström.
Han berättar om bakgrunden till den digitala sophanteringen som blivit en succé.
– Tidigare hade en transportledare i uppgift att manuellt försöka hitta den bästa rutten för sophanterarna. Det var ineffektivt när ordnar trillade in om exempelvis extra tömningar och större sopkärl. Ibland blev sopbilens olika fack full och sopbilen var tvungen att åka tillbaka till depån.
Med återvunnen data och gps-koordinationer i sopbilarna kan AI förutse vilken sopbil som är bäst lämpad för uppgiften och anpassa rutterna efter informationen. Det går snabbt, är effektivt och förbättrar arbetsmiljön för medarbetarna samt minskar klimatpåverkan.
Göran Hellström avslutar sin presentation med att lämna nio tips till andra kommuner som står inför början på sin AI-resa.
– Vi står inför en AI-transformation, vilket kommer likna alla andra övergångar. Allt kommer inte automatiskt bli bättre, billigare och underbart. Men vi kommer lära oss under tiden som vi har gjort med alla andra transformationer, säger han.

Nio tips från Göran Hellström:

  1. Utbildning/Inspiration. Vad har andra gjort? Skaffa kunskap och hitta nya idéer.
  2. Identifiera problemen
  3. Definiera. Hur kan problemen lösas? Vad är våra förväntningar och krav?
  4. Tvärfunktionellt team. Samla personer med olika kunskap.
  5. Iterera. Gå tillbaka och utvärdera lösningen.
  6. Utveckla MVP. Prova en testbar produkt och se hur det funkar.
  7. Design för AI bör vara komponentbaserad.
  8. Förändringsledning gäller som vanligt.
  9. Fortsätt utveckla MVP till en långsiktig och hållbar lösning.

*Fakta:
Multifråga är ett webbaserat system som hämtar uppgifter från flera statliga myndigheters system. Informationen överförs elektroniskt och sammanställs på ett överskådligt sätt. Multifråga hämtar information från bl.a. Försäkringskassan, CSN, Pensionsmyndigheten, Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, Transportstyrelsen och Skatteverket samt A-kassorna.
Multifråga finns i två varianter; Multifråga Classic som använder sig av SSBTEK som underliggande informationskälla och som nyttjas vid öppna ärenden inom Socialtjänsten samt nya MultifrågaXL som är helt rollstyrd och kan användas över hela verksamheten. I MultifrågaXL utvecklas hela tiden informationsinnehållet och kan tillhandahålla till exempel mer information om bilar, företag och fastigheter.
Källa: Sambruk


in