Dagens betygshantering innebär mycket pappersexercis. Varje skola och lärosäte måste hantera betygen manuellt, vilket är både tidskrävande och dyrt.
Ett nationellt, digitalt betygssystem skulle underlätta hela processen.
Den som någon gång försökt samla sina betyg och studieresultat har garanterat stött på patrull. Varje betyg ska levereras på papper, i original och de olika skolenheterna har inte koll på varandra.
Kenneth Zetterberg, digitaliseringsstrateg på SKR, berättar om hur skolpersonal, inför terminslutet, kan tvingas åka runt till olika enheter för att fysiskt samla in namnteckningar på elevernas betyg.
– Jag blir uppriktigt ledsen över att vi inte har kommit längre än så här, säger han.
Kenneth Zetterberg besöker KommIts konferens i Malmö för att prata om digital betygshantering som en del i Handslaget. Enligt honom går initiativet som hand i handske med den gemensamma satsningen på att skapa världens mest innovativa och omtänksamma välfärd.
– Att skyffla papper är inte värdeskapande, konstaterar han.
Just att lätta de administrativa bördorna är ju ett mål med digitaliseringen. Ändå fortsätter skolorna sin tungrodda betygshantering. Dyr är den också – att hantera ett analogt betyg kostar 380 kronor, ett helt, digitalt betyg landar på 80 kronor.
– Dessutom ska rektorerna signera varje original. Det kan handla om tusentals papper att skriva under.
Centralisering
Det som framförallt stoppar en snabb digitalisering är den lagstiftning som för närvarande styr över betygshanteringen. Kenneth Zetterberg förklarar att det kan behövas en lagändring eller en ny tolkning av befintlig lag för att projektet ska kunna gå i mål.
– Därför måste vi genomföra det här tillsammans med kommunerna, Skolverket, Digg och regeringskansliet, säger han.
Det är inte säkert att kommunerna, staten och skolorna är på samma linje när det gäller hur betygshanteringen ska centraliseras. Ska varje kommun ha förmåga att lagra information till exempel, och hur gör man med friskolorna?
– Vår arbetshypotes är att en aktör får i uppdrag att utarbeta en nationell, helst internationell, informationsmodell. Vi tror att det är den rimligaste lösningen, men SKR har ingen ambition att driva politik i frågan.
För den som efterfrågar sina betyg, skulle en centralisering innebära en lättnadens suck. Det skulle räcka med att vända sig till en enda källa så plockades alla goda – eller mindre goda – skolresultat fram. Det skulle också var möjligt att filtrera bland intygen, så att bara det som begärs visas upp. Ingen ska behöva outa hela grundskolan för en tilltänkt arbetsgivare om det inte behövs, försäkrar Kenneth Zetterberg.
Digital plånbok
Ett helt digitalt betygssystem går i linje med EU:s digitala strategi – med hänsyn till Single Digital Gateway och eIDAS 2, – och vikten av digital och säker identifikation.
I strategin ingår utvecklingen av den digitala plånboken, där alla EU:s invånare kan hantera viktig information som betyg och körkort i sina mobiltelefoner.
– Om till exempel Raul från Madrid, som har pluggat i Sverige, behöver lämna över betygsinformation till en arbetsgivare kan han sköta det via den digitala plånboken, säger Kenneth Zetterberg.
Handslag för välfärden
Initiativet för digital betygshantering föreslås bli en del av SKR-koncernens satsning på handslag för välfärden genom digitalisering. Redan i juni lanserar handslaget konkreta initiativ.
Det handlar om initiativ för införande av Digital post, införande av Säker Digital kommunikation i socialtjänsten (SDK), Nationell identitet- och behörighetshantering, Breddinförande av vissa välfärdstekniska lösningar och inrättande av kompetensgemenskaper.
– SKR har tagit fram fem konkreta initiativ som sammanfattar hur vi ska kunna gå från snack till verkstad och driva utvecklingen framåt, säger Kenneth Zetterberg.
LOTTA ENGELBREKTSON
Fördelar med digital betygshantering:
Registrering av betyg: Lärare matar in och uppdaterar betyg för elever i ett digitalt system, vilket eliminerar behovet av pappersdokument och minskar risken för felaktigheter.
Tillgänglighet: Både elever och föräldrar kan få direkt tillgång till betyg och andra akademiska resultat via en säker onlineportal.
Rapportering: Systemen kan generera rapporter och analyser av elevers resultat, vilket hjälper skolor att följa upp och stödja elevernas utveckling.
Säkerhet: Digitala system kan erbjuda högre säkerhet för känsliga data genom kryptering och kontrollerad åtkomst, vilket skyddar elevernas personuppgifter och betyg.
Effektivitet: Automatisering av administrativa uppgifter, som att sammanställa betyg för hela klasser eller årskullar, sparar tid för lärare och administratörer.
Integration: Många system kan integreras med andra skoladministrativa verktyg, som frånvaroregistrering och kursplanering.