Föreläsaren Anna Bellman brinner för kommunikation. Hon efterlyser fler lyhörda, personliga ledare som vågar erkänna sina misstag.
På KommITs konferens i Västerås fyllde hon salen till sista stol.
Digitala möten, hybridarbetsplatser och inställda afterwork. Pandemin förändrade arbetslivet för många människor. På gott och ont
När Anna Bellman låter publiken själv beskriva utmaningarna med den digitala möteskulturen, strömmar svaren in via det interaktiva verktyget Mentimeter. KommITs deltagare vittnar om stress, dålig uppslutning, och uppföljning, bristande tillit och att jobb och privatliv flyter ihop.
Anna Bellman nickar och bekräftar. Som eftertraktad föreläsare och moderator drabbades även hon av restriktionerna under pandemin när alla hennes uppdrag gick upp i rök.
– Jag grät i en dag. Sen drog jag igång digitala utbildningar istället och fick mer publik än någonsin tidigare, berättar hon.
Hon gillar digitala möten. De sparar tid och folk slipper resa kors och tvärs för att träffas. Att gå tillbaka till hundra procent närvaro på kontoret tror hon inte är en framkomlig väg. Däremot ställer den digitala kommunikationen andra krav på ledarskap.
– Det är svårare att hålla uppe närvaron, engagemanget och koncentrationen under ett digitalt möte. Därför behöver mötesledaren ta en aktiv roll för att upprätthålla energin, säger hon.
Nycklar till kommunikation
Vid det här laget har Anna Bellman gett ut två böcker, och skriver just nu på en tredje, ihop med en organisationspsykolog. Tillsammans har de ringat in sex nycklar för att hjälpa ledare att kommunicera i den, alltmer komplexa, digitala världen. Hon delar med sig av nycklarna till deltagarna i Västerås.
– Den första är genomförandekraft. Det finns ett stort gap mellan de strategier och mål vi sätter upp på arbetsplatsen och vad vi faktiskt gör. Därför är det inte särskilt effektivt att sätta upp många mål. Begränsa antalet mål till några få, uppmanar hon.
Nummer två på listan är det personliga ledarskapet. Att ta ansvar hur man själv agerar både i teamarbete och under möten. Stäng av mejlen och fokusera på vad kollegorna har att säga. Prioritera och ta initiativ. Men se också till att du förstår ditt ansvar för helheten och hur ditt agerande påverkar den.
– Den tredje nyckeln är effektiv kommunikation. Välj vilka kanaler du ska kommunicera i och använd dig av flera. En del föredrar att få information över telefon eller via mejl medan andra vill ses mellan fyra ögon. Chefers vanligaste misstag är att de kommunicerar utifrån sin egen stil och hur de själva fungerar, vilket sällan är framgångsrikt, säger Anna Bellman.
Psykologisk trygghet
En annan betydelsefull detalj kommer på fjärde plats på listan över, vad föreläsaren anser, kommer att vara avgörande för framtidens ledare. Den psykologiska tryggheten. För att uppnå den behöver ledaren vara närvarande, ställa frågor och inkludera alla i samtalet. Det är också viktigt att våga erkänna sina misstag, om något har gått fel. Att vara transparent och dela med sig.
– Där kommer också den femte nyckeln in, uppmärksamhetshygien. För att andra ska känna sig trygga behöver vi lyssna på dem på alla plan, även vad de säger mellan raderna, säger Anna Bellman.
Alla människor är olika och ett vanligt misstag är att tro att alla har förstått vad som har sagts. Därför kan man behöva kvittera sin kommunikation i efterhand och stämma av vad deltagarna har uppfattat. Den sista punkten handlar om att ta sig tid för reflektion i slutet av mötet.
– Att bara referera, repetera och recensera är inte tillräckligt, det gäller även att reflektera tillsammans över innehållet, för att alla ska ha en klar bild av vad som är överenskommet, menar Anna Bellman..
Hon avslutar sin föreläsning med att deltagarna återigen får ta fram sina mobiltelefoner –och använda Mentimetern. För att få ett kvitto på att hennes ord har gått fram ber hon deltagarna berätta vad de tar med sig när de lämnar salen.
Svaren kommer snabbt. Lyssna, reflektera, stämma av, sug efter att bli en bättre ledare…
– Jag brukar få kontakt när jag föreläser, oavsett vad det är för publik. Hemligheten är att inte utgå från mig själv utan fråga efter deltagarnas synpunkter och vad just de brottas med, säger Anna Bellman efteråt.
LOTTA ENGELBREKTSON
Namn: Anna Bellman
Ålder: 51 år
Är: Kommunikationsnörd med fokus på ledarskap och kommunikation. Föreläsare, moderator och utbildare. Är även programledare för en podd om samhällsbyggnadsfrågor
Familj: Två döttrar
Bor: Flyttar snart från Danderyd till Vasastan i Stockholm
Intressen: Mat, vin, körsång och träning